¡Viva la Freelance Revolución!

Komaan freelancers, bevrijd je van het juk van het bediendenstatuut, schop de huizekes van de arbeidsmarkt omver en volg je eigen regels van kapitalisme. Pik de strijdgazet op in een van de grote treinstations van het land, klik op de banners op het wereldwijde web en sluit je aan bij de Freelance Revolutie van Tentoo, het online platform voor payrolling. Geschreven, geïnterviewd, bewerkt, getekend, geïllustreerd en gedeadlined door Superdamn. En er valt zelfs iets te winnen op https://freelancerevolutie.tentoo.be

Bureau: KLEIN. | Creative Director: Gino Keymeulen 

QUOI VADIS?

Superdamn discrimineert zich te pletter. Niet alles wat hij doet, krijgt immers een plaatsje op deze blog. Dat wil niet zeggen dat hij zijn andere jobs minder leuk vindt. Hij, en hij alleen, beslist wat hij interessant of spectaculair genoeg vindt om over te stoefen. In elk geval is hij streng en onrechtvaardig. Maar hij is ook de eerste om toe te geven dat dit geen manieren zijn. En hij hoopt dat de jeugd aan hem geen voorbeeld neemt. Als hij kans ziet om hen een geweten te schoppen, zal hij geen moment aarzelen. Zes illustraties voor een educatief boekje over discriminatie, geschreven door Patrick Charlier (co-directeur van UNIA) en uitgegeven door Renaissance du Livre. 

Coverbeeld
Over een knul die op de speelplaats wordt gepest omdat hij geen dure merkschoenen heeft
Een kwestie van perceptie? Vroeger was een handicap het probleem van de persoon met de handicap, vandaag is het een probleem van de samenleving
Tijden veranderen, vooroordelen ook?
Het glazen plafond voor vrouwen in een mannenwereld
Spreekt voor zich

Last but not yet geleaset

Vorig jaar rond deze tijd was Superdamn ervan overtuigd dat een auto leasen interessanter was dan er eentje kopen of bezitten. De boze boekhouder (zoals hij hem altijd noemt) heeft toen een en ander in perspectief geplaatst. Op een dag zal het er wel van komen, liefst elektrisch –al zal dat misschien ook maar een scheet in een fles blijken- maar het hoeft niet meteen. Wat niet wil zeggen dat Superdamn er geen tof radiospotje over kan maken voor LeasePlan.

 

Bureau: KLEIN. – Productie: La Vita E Bella – Creative Director: Gino Keymeulen

 

Als de gezwinde hazewind

Deadlines. Ik rijg ze aan elkaar tegen een moordend tempo. Planning is doorgaans een maat voor niets. Work in the fast lane. Maar soms, heel af en toe, werk ik mee aan een project dat zijn tijd neemt. Dat een paar jaar nodig heeft om te sudderen en te rijpen. Zoals de inkleding van het bezoekerscentrum van het vernieuwde Zwin. Werk uit 2014, als ik mijn archivaris mag geloven. Op de lange weg tussen idee en uitvoering kan er veel veranderen. Maar soms, heel af en toe, blijft het idee ook echt overeind. En dan kan je wel zeggen dat je je ei hebt kunnen leggen, muahaha! Dus allen daarheen, als de geZWINde hazewind!

6-3-juni-2016-opening-zwin-natuurpark-2 5132509 experience1_1 experience4_1b hireszwin1_399ok hireszwin2_dsc8453_0 vliegschool

 

Bureau: Madoc

Lentefun

Buitenspeelgoed, tuinmeubelen, barbecues, zwembaden en alles wat je nodig hebt om een gezellig feestje in de tuin te bouwen. Dat staat allemaal in de nieuwe lentebrochure van FUN. Maar verwacht geen diarree van packshots. Deze keer hebben ze leven in de brouwerij gebracht met illustraties op, rond, tussen en onder de producten. Dat is goedkoper dan fancy fotografie en het biedt de mogelijkheid om al eens een nijlpaard op de trampoline te zetten. Bovendien is dit het perfecte excuus voor een kleurwedstrijd. Dat komt ervan als Superdamn de handen uit de mouwen steekt.

 

IMG_3608

 

Bureau: HeadOffice – Art Director: Gino Keymeulen

Oorwurm

Superdamn is een groot schrijver en een begenadigd tekenaar. Dat valt niet te ontkennen. Maar wie had durven dromen dat er ook een geniale songwriter aan hem zou verloren gaan? ‘t Is te zeggen, de melodie van het lopende radiospotje van Fun werd zomaar even uit de mouw geschud door de mannen van het productiehuis. De meesterlijke lyrics vloeiden daarentegen uit de pen van Superdamn. Geef toe, het werkt aanstekelijk. Jooow jooow, jooow jooooooow…

Bureau: HeadOffice, Associate Art Director: Gino Keymeulen, Productiehuis: Het Geluidshuis

Duurzaam kwissen

Communiceren over duurzaamheid. Het werkt zoals een rode lap op een stier, maar dan omgekeerd. Een beetje zoals de Jehova’s in de jaren tachtig, toen ze nog deur aan deur kwamen. Onze blijde boodschap wordt gelukkig verkondigd via de radio. En het klinkt nog plezant ook.

Reclamebureau: Cayman Advertising & PR – art director: Jeff Houwen – productiehuis: Sonicville

Nog choco!

Driiing. Of Superdamn even tijd heeft om een drietal tekeningen te maken. Gewoon om het idee verkocht te krijgen. Och ja, waarom ook niet. De vorige dag had hij zich nog kostelijk geamuseerd op Rock Werchter, ook al had Dave Grohl forfait moeten geven omdat hij met zijn poot in het gips zat. Maar om het idee verkocht te krijgen was er toch een veelvoud van drie nodig. Superdamn tekende uiteindelijk negen prentjes bij elkaar. Het idee werd verkocht, herwerkt en ingeblikt. Afijn. Tijd voor een Cécémel.

cecemel storyboard

https://www.facebook.com/cecemelnl/videos/vb.170055009694422/1012148375485077/?type=2&theater

 

Bureau: BBDO

Terug naar radio

De zomervakantie was nog niet goed begonnen of daar had je de eerste onheilsvoorspellingen al. Boekentassen in promotie, stylo’s met fluorescerende inkt, gommen met een geurtje aan en allerlei apenpakjes die rechtstreeks uit de niet-verkochte communicantenstock leken te komen… De kleine Superdamn kon het bloed wel drinken van het gesmolten brein achter de profetische woorden Terug Naar School. Ergens zat er een halve gare affiches te ontwerpen met daarop onschuldige kinderen die lachend richting schoolpoort huppelden. En welke paljas had het in zijn hoofd gehaald om radiospotjes op te nemen die als luchtafweergeschut door de ether knalden? Gelukkig was kleine Superdamn in het diepst van zijn gedachten een ander lot beschoren…

Bureau: ddb brussels – productiehuis: Sonicville