Duurzaam kwissen

Communiceren over duurzaamheid. Het werkt zoals een rode lap op een stier, maar dan omgekeerd. Een beetje zoals de Jehova’s in de jaren tachtig, toen ze nog deur aan deur kwamen. Onze blijde boodschap wordt gelukkig verkondigd via de radio. En het klinkt nog plezant ook.

Reclamebureau: Cayman Advertising & PR – art director: Jeff Houwen – productiehuis: Sonicville

Nog choco!

Driiing. Of Superdamn even tijd heeft om een drietal tekeningen te maken. Gewoon om het idee verkocht te krijgen. Och ja, waarom ook niet. De vorige dag had hij zich nog kostelijk geamuseerd op Rock Werchter, ook al had Dave Grohl forfait moeten geven omdat hij met zijn poot in het gips zat. Maar om het idee verkocht te krijgen was er toch een veelvoud van drie nodig. Superdamn tekende uiteindelijk negen prentjes bij elkaar. Het idee werd verkocht, herwerkt en ingeblikt. Afijn. Tijd voor een Cécémel.

cecemel storyboard

https://www.facebook.com/cecemelnl/videos/vb.170055009694422/1012148375485077/?type=2&theater

 

Bureau: BBDO

Terug naar radio

De zomervakantie was nog niet goed begonnen of daar had je de eerste onheilsvoorspellingen al. Boekentassen in promotie, stylo’s met fluorescerende inkt, gommen met een geurtje aan en allerlei apenpakjes die rechtstreeks uit de niet-verkochte communicantenstock leken te komen… De kleine Superdamn kon het bloed wel drinken van het gesmolten brein achter de profetische woorden Terug Naar School. Ergens zat er een halve gare affiches te ontwerpen met daarop onschuldige kinderen die lachend richting schoolpoort huppelden. En welke paljas had het in zijn hoofd gehaald om radiospotjes op te nemen die als luchtafweergeschut door de ether knalden? Gelukkig was kleine Superdamn in het diepst van zijn gedachten een ander lot beschoren…

Bureau: ddb brussels – productiehuis: Sonicville

SPRDMN

Afkortingen zijn prima, zolang ze maar goed bekken. Al is dat geen garantie voor succes. ASLK werd lang geleden al opgeslokt. KBC blijft dapper overeind. En nu is er ook BKCP, dat klanten helpt door ze klant van elkaar te maken. Of door beleggingsproducten te ontwikkelen waarmee je niets te verliezen hebt. SPRDMN durft er vooralsnog zijn spaarcenten niet op verwedden (wegens een defensief profiel, dixit een andere bank). Maar hij heeft wel het bijhorende filmpje geschreven. Dat is ook ‘samen groeien’.

https://vimeo.com/130749375

Bureau: BBDO – productiehuis: laBrats

Pump up the BASE

Superdamn is blij met zijn smartphone. Helaas zal hij het daarmee niet redden als hij een week lang op zijn eentje moet overleven in de jungle. Hij zit namelijk bij de verkeerde operator. Geen 4G voor Superdamn, en dus ook geen toegang tot filmpjes op het internet over hoe je vuur moet maken en vis kunt vangen. Gelukkig is Superdamn in de nabije toekomst niet van plan om de jungle in te trekken. Hij blijft veilig en wel achter zijn laptop zitten om blogposts te schrijven en adapteren voor Back to BASE. Rock this place!

Bureau: ddb

Yo-Ho, Yo-Ho

‘Superdamn, altijd dichtbij.’ Hm, voorlopig kan hij maar beter zijn oude baseline behouden. Die past beter bij een piraat als hij. Vanuit zijn kraaiennest speurt hij de horizon af, op zoek naar onbewaakte briefings. In het kielzog van de creatieven zet hij de zeilen bij. Hij entert de bureaus, schaakt hun schatten en verdwijnt met de noorderzon. Zo verging het alleszins de Franstalige radiospotjes die Kapitein Superdamn moest adapteren. Niet vertalen, want Franstalige mopjes werken niet in het Nederlands. Superdamn kaapte de ideeën, kielhaalde de mopjes en stak er de lont in met zijn eigen gevoel voor humor. Het resultaat knalt heden ten dage door de ether. Luistere wie luistere kan, HAR! Want de enige die echt altijd dichtbij is, dat is Proximus!

 

Bureau: BBDO – Studio: Sonicville

 

 

 

IMG_2029

Twilight Zone 30

Wel een spectaculair plan, die zone 30 in de volledige binnenstad. Al moet Superdamn toegeven dat hij zich er niet meteen iets bij kan voorstellen. Hoe moet hij straks de puntjes op zijn lidkaart van de fnac gaan verzilveren als het op- en afrittencomplex aan de Zuid definitief van de kaart verdwijnt? Soit, hij heeft er het volste vertrouwen in dat het zichzelf wel zal uitwijzen. Het heeft hem alleszins niet tegengehouden om samen met de Caymannen mee te brainstormen over de beste manier om de Zone30 bij zowel Gentenaar als dagjestoerist niet alleen verteerbaar te maken, maar ook in de smaak te laten vallen. Termont geeft de aftrap, Homo Turisticus doet ook mee, Balthazar doet altijd mee en al de rest zal wel volgen. Ten minste, da’s de uitdaging!

Bureau: Cayman Advertising

 

11046605_887322691314243_294188591214766317_o 11080654_890806670965845_5321304407856088444_o 11080663_887293444650501_7715317120918909318_o

 

Magisch getal

Sneeuwwitje had haar zeven dwergen, Klein Duimpje z’n zevenmijlslaarzen en Superdamn… die moest het doen met Zeven Seconden. Twee daarvan zijn voorbehouden voor het merk en het logo. Blijven er nog vijf over voor een verhaal met een moraal. Zes spotjes op één dag. En ze leefden nog lang en gezond.

Bureau: TEN advertising, art director: Gino Keymeulen

 

 

regenmaker2 ZW regenmaker6 rijstkoeken1 weegschaal1 zetel1

 

Uit de oude doos

Superdamn zou af en toe beter zijn kwebbel houden. Zoals nu, nu de mensheid zijn verleden als nieuwslezer bijna vergeten was. Uitgerekend nu vindt hij de tijd rijp om dat aan de grote Facebook-klok te hangen. Het was het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. Het reclamebureau dat de memorabele campagne van de Gentse CD&V verzorgde was op zoek naar een journalist om van alle leden op de kieslijst een straffe quote te verzinnen. Ondergetekende moet geklonken hebben als een doorwinterd verslaggever en werd ingehuurd om de oranje wapenbroeders naar de overwinning te leiden. Dat was buiten de rode rakkers gerekend, maar dat doet er niet toe. Superdamn, die toen nog geen Superdamn heette, bleef plakken tot lang na de verkiezingen en ging de geschiedenis in als de beste copywriter die het bureau ooit had gekend. Eén van zijn wapenfeiten was de campagne rond het slaap-DNA van Ergosleep. Met het beeld had hij niets te maken, maar de copy gaat blijkbaar nog altijd mee. Dat kan maar twee dingen betekenen. Ofwel is tot nog toe geen enkele copywriter erin geslaagd beter te doen, ofwel was er geen budget voor nieuwe copy. Ze mogen Superdamn altijd opnieuw vragen, al is de kans bijzonder klein na die laatste boze mail. Die heeft hem daar zijn job gekost. Maar hij was wel goed geschreven!

ergosleep1 ergosleep2

Doctor Jones!

Ze hadden elkaar leren kennen in de plaatselijke foebalclub. De een was een Italiaanse immigrant, of de zoon van een Italiaanse immigrant, de ander was de vader van Superdamn. De Italiaanse immigrant, of zoon van een Italiaanse immigrant, had een Betamax gekocht. Hij wist toen nog niet dat VHS de norm zou worden. Maar hij had wel Indiana Jones opgepakt van tv! Dat was pure tovenarij en reden genoeg voor een familiebezoek. Die reiziger, die avonturier, achternagezeten door een bal van steen en kruisvaardende nazi’s, die kende het klappen van de zweep en zonder hoed in de hand ging hij door geen enkel land. In zijn kleine hoofd had Superdamn zijn koffers al gepakt.

 

zuiderhuis

Illustratie voor de Jongerenreizen van Zuiderhuis.